Feyenoord tevreden over eerste jaar streamingdienst Feyenoord One
Commercieel directeur Ruud van der Knaap van Feyenoord geeft aan tevreden te zijn over het eerste jaar van de streamingdienst Feyenoord One. In een interview met Cor Hulsbus voor het magazine Perspecftief, uitgegeven door de vereniging van aandeelhouders van de NV Stadion Feyenoord, geeft Van der Knaap overigens niet veel cijfers over de aantallen abonnees.
Wel is onderzocht “of onze achterban zo’n service zag zitten en daaruit bleek heel duidelijk dat een eigen streamingdienst op veel enthousiasme kon rekenen”.
Dat resulteert in redelijke kijkcijfers voor live wedstrijd van de Feyenoord Academy, meestal het O21- of O19-elftal. “Die worden goed bekeken door een paar duizend kijkers per stream”, aldus Van der Knaap. “Sowieso doen livestreams het goed. Ook de persconferenties van onze trainer Brian Priske bijvoorbeeld. En de live wedstrijden van Feyenoord 1 zijn natuurlijk de absolute kijkcijferkanonnen. Afgelopen zomer schakelde zelfs 80 procent van onze abonnees in voor de oefenwedstrijd tegen Benfica.”
Feyenoord One werd in januari 2024 gelanceerd en biedt onder meer livestreams van wedstrijden van de jeugdteams van de club, belangrijke historische wedstrijden en eigen interviews met en documentaires over spelers. Zo is er de Europa Cup-finale uit 1970 van Feyenoord tegen Celtic terug te zien. “Net als een hoop andere Classic Matches die in het geheugen staan gegrift van veel Feyenoorders”, aldus Van der Knaap. “En dat is precies wat we beogen met Feyenoord ONE, één plek waar supporters alles kunnen zien en terugkijken van Feyenoord.”
In het interview beschrijft Hulsbus ook de totstandkoming van de streamingdienst, mede gebaseerd op de acht verschillende socialemediakanalen van de club. “Dat worden er eerder meer dan minder”, aldus Van der Knaap. “Voor al die kanalen maken we zoveel content (video’s, filmpjes, documentaires) dat we merken dat hele mooie en waardevolle items lang niet iedereen bereiken. Feyenoord ONE biedt daar een uitkomst voor.”
De club zegt ook veel te leren van clubkanalen van bijvoorbeeld Benfica en Manchester City, waar “geweldige inspiratie” is opgedaan. “Benfica is net als wij een grote club in een kleine markt. Dus ook zij zijn gedwongen om creatief te zijn in hun marketing en commercie.”