VI IN DE PRIJZEN
Jury Gouden Mercur over VI: ‘Hét platform voor voetbalfans van 10 tot 80 jaar’
Voetbal International (VI) is tijdens de prestigieuze Mercurs 2024 uitgeroepen tot Magazine Mediamerk van het Jaar. VI, dat al bijna 60 jaar een begrip is onder voetballiefhebbers, wist deze felbegeerde titel te winnen in een competitie met gerenommeerde merken als Harper's Bazaar (Hearst Netherlands) en Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing BV). Vandaar het juryrapport én daarmee de voltallige redactie In The Sportlight.
Als je de állereerste GOUDEN Mercur voor Magazine Mediamerk wint, moet daar een goede reden voor zijn. En dat is er niet een, maar zijn er veel meer, onderbouwt de jury. “Veel uitgevers zijn jaloers op VI. Bijna 60 jaar oud, heeft VI zich compleet opnieuw uitgevonden als merk. Print is nog steeds belangrijk maar digitaal is sterker. Je kunt het zo gek niet bedenken of de redactie van VI heeft eraan gedacht. Een duizelingwekkende case.”
VI's hoofdredacteuren Freek Jansen en Pieter Zwart (rechts) worden op het podium vergezeld door andere winnaars als Harper's Bazaar (Hearst Netherlands) en Miljuschka Magazine (Miljuschka Publishing BV). (Foto's Mercurs)
Het is niet eenvoudig de businesscase van VI in een paar woorden te treffen. De facts: VI is met 40 voetbaljournalisten het toonaangevende platform voor elke voetballiefhebber in ’t land. Met audio, video, tekst, visuals en print bereikt het merk een breed en zeer loyaal publiek, van 10 tot 80. Jongeren volgen de laatste nieuwtjes via social media, terwijl oudere voetballiefhebbers de diepgang en analyses via de website, app en het magazine waarderen.
In de afgelopen vijf jaar is keihard gewerkt om van een magazine een veelzijdig platform te maken dat in staat is om op een persoonlijke en relevante manier in contact te blijven met de doelgroep. VI lanceerde nieuwe initiatieven zoals compleet verzorgde reizen door VI Travel en experimenteert met nieuwe technieken zoals AI gegenereerde wedstrijdverslagen. Met een oplage van 35.000 exemplaren heeft het weekblad nog altijd een grote schare fans.
Redactieleden van VI als stralend middelpunt tijdens de uitreiking van de Mercurs.
Tijdens het EK verschenen er 5 speciale EK-edities vol exclusieve verhalen en diepgaande analyses. VI bracht primeurs, zoals het afhaken van Frenkie de Jong, en was daarmee leidend in de EK-berichtgeving.
Ambachtelijk goede (sport)journalistiek! Er waren liveprogramma’s zoals ‘Rondje EK’ en podcasts. En de abonnees van VI Pro kregen tijdens het EK meer dan tien artikelen per dag, wat leidde tot recordaantallen bezoekers op VI.nl en de app.
Evenementen als ‘Oranje kijken met VI’ kregen de lezers in de benen.
Toekomstbestendig
Nog wat cijfers om bij te watertanden: meer dan 6 miljoen unieke profielen op de website en de app, 675.000 accounts en nieuwsbrief-lezers, meer dan 50% omzet in digitale advertenties en een mooie plek in de Top 5 Social Mediakanalen (1,26 miljoen volgers en 450 miljoen impressies). VI viert als eerste Nederlandse mediamerk een mijlpaal: er zijn nu meer digitale dan printabonnees en is daarmee succesvol getransformeerd van magazine naar een winstgevend en toekomstbestendig mediaplatform. Wat de Mercurs-jury vast niet wist: in 1998 won Voetbal International de allereerste Mercur Tijdschrift van het Jaar. Bijzonder dat uitgerekend bij de 25-jubileumeditie, VI de allereerste Gouden Mercur Magazine Mediamerk wint. Om in voetbaltermen te blijven: daarmee is de bal rond en scoort VI terecht een Gouden Mercur!”