Louis Dekker over F1-boek: ‘Mijn verhalen vind je niet op Wikipedia’
Voor het eerst in jaren beleefde NOS-verslaggever Louis Dekker de opening van het Formule 1-seizoen vanuit huis. Daar werkte hij de afgelopen maanden ook aan zijn boek 'De Ideale Lijn - een andere blik op de Formule 1', dat in april verschijnt.
Wat is de insteek van jouw boek, gegeven het feit dat de Formule 1-boeken bijna aan de lopende band verschijnen? Is het niet lastig om origineel te blijven?
Dekker: “Nee. Dat vond ik helemaal niet lastig omdat ik heb gekozen voor persoonlijke ervaringen, ontmoetingen en belevenissen. Ik schrijf vanuit een heel ander perspectief denk ik. Er zijn inderdaad honderden boeken volgepend over de historie van de sport en omdat de F1 verjaardag 75 viert gaat het uitmelken het hele seizoen nog door. Ook mijn uitgever wilde aanvankelijk graag 75 jaar F1 als kapstok, maar dat zag ik niet zo zitten. Uiteraard gaat het er zijdelings natuurlijk wel eens over, maar ik heb nadrukkelijk gekozen voor verhalen die je niet kunt vinden op Google en Wikipedia. Het gaat om wat ik zélf heb meegemaakt. En ook om wat ik heb gemist. Zoals de eerste F1-zege van Max Verstappen. Ik vloog die zondagochtend van Barcelona terug naar Amsterdam. Langs de Lijn-commentaarplicht riep. Pijnlijk genoeg hoor. Ik heb er lang een kater van gehad, maar er zat ook een bijzonder verhaal in. Dat heb ik opgeschreven. Een behoorlijk nieuwe discipline voor me. Ik ben gewend aan nieuwsverhalen van pakweg 800 woorden. Maar een retourtje naar het HQ van El Bernie in Londen is meer waard. Nu zijn het er 8000.”

Jan Lammers heeft een wervende quote geleverd: 'Louis haalt mensen soms op z'n Hollands over de zeik. Daarmee brengt hij de ware aard van wie hij interviewt naar boven. En daar is het hem om te doen: de waarheid. Het echte verhaal of de onthullende blik achter de schermen'. Blij mee?
“Ja, ik werk al jaren met Jan. Zowel op de circuits als in Hilversum, waar hij jarenlang mijn loyale rechterhand was op Radio1 en de NOS Formule 1-podcast en ook optrad als TV-analist. Deze wervende tekst vindt zijn basis in Vredenburg, Utrecht. We deden daar op een audiofestival een podcast met publiek, in de grote zaal. Toen hebben we elkaar live even kritisch neergezet, zoals dat heet. Dat wilde ik ook graag in dit boek. Geen poeslief hosannaverhaal, maar een echte schets met een knipoog en een scherpe rand. Dus hij schrijft het op zoals ik ben, denk ik. Maar dat mogen anderen beoordelen. Jan speelt ook een rol in het boek, vooral bij de talloze radiocitaten uit Langs de Lijn. Daar waren we op elkaar ingespeeld. Als Jan linksaf sloeg koos ik automatisch de weg naar rechts, als het ware. Verschillende perspectieven, verschillende meningen. Hij als gelouterd coureur en teambaas, ik als kritische en vooral nieuwsgierige journalist die -met mate hoor- dol is op vileine vragen.”
De Grand Prix in Melbourne was een heerlijke chaotische race. Wat zijn jouw verwachtingen voor komend seizoen?
“Dat het veel te lang gaat duren. Wat dat betreft zit ik op 1 lijn met Max Verstappen. 24 GP’s en 6 sprintraces? Overkill. Drie grand prix-weekends achter elkaar verknalt de magie van de sport. 1 race per twee weken hield het bijzonder en exclusief. Maar dat is niet het beoogde antwoord op deze vraag denk ik. 2025 wordt een geweldig seizoen. Natuurlijk kán het zijn dat McLaren en Norris het jaar gaan domineren zoals Verstappen en Hamilton afgelopen decennium deden, maar ik verwacht het niet. Het veld is zo close, de gaten zijn zo klein: er komen verrassingen. Meer nog dan vorig jaar. Verstappen heeft misschien niet de beste auto nu, maar hij is wel de beste coureur. Als een robot. Nagenoeg foutloos en vlekkeloos. Ik verwacht daarom dat hij de vijf titels van Fangio gaat evenaren. Want in een veld waarin de verschillen zo miniem zijn gaat de rijder de doorslag geven.”
Je spreekt van overkill. Het publiek schijnt er echter geen genoeg van te krijgen, kijk naar het succes van de zoveelste Netflix-reeks van Drive to Survive en de volle tribunes in Melbourne. Topmerken als Louis Vuitton en TAG Heuer treden toe als sponsor. Hoe kijk je daar als voormalig economieverslaggever naar?

Louis Dekker op het circuit van Abu Dhabi.
“Commercieel gezien gaat het super. Daar is weinig tegenin te brengen, maar ik waag toch een poging. Ja, het is een winstmachine, maar de sport drijft op slechts 10 teams. 2 daarvan zijn in handen van Red Bull. Stel je voor dat de CEO van de energiedrankjes de stekker eruit trekt. Het is een blijft een tikje wankel. Ik vind het aanstaande elfde team (Cadillac) pure noodzaak. Een grid met 20 auto’s is in historisch perspectief erg mager, al zijn we inmiddels aan het beeld van slechts tien startrijen gewend geraakt. Melbourne is altijd volle bak geweest en beschouw ik als een van de leukste F1-weekends op de kalender. Maar het Midden-Oosten is wel te rijk bedeeld. Bahrein, Qatar, Saudi Arabië, Abu Dhabi… ik heb meegemaakt dat er zes races achter elkaar in de zandbak waren. De drie laatsten in het Covidjaar en de eerste drie van het seizoen daarop. We weten allemaal wat de reden is. Dollartekens in de ogen. Maar het gaat ten koste van de beleving. Voorbeeld: Max Verstappen die in Qatar wereldkampioen wordt in een sprintrace op zaterdag met amper publiek op de tribune. Ik vind dat vreselijk. En over Drive To Survive: Netflix monteert de F1 flitsend, maar neemt het ook niet zo nauw met de waarheid. Ze kunnen heel goed creatief monteren als een verhaallijn daarom vraagt. Dat is de reden waarom Max Verstappen er niks mee heeft. Het is commercieel waardevol en een succes, dat wel. Maar inhoudelijk is meer entertainment dan een documentaireserie.”
Formule 1 is ook een magneet voor berichten op de vele websites. Geen dag zonder nieuws over Verstappen, Norris of Hamilton. Is het makkelijk om het kaf van het koren te scheiden?
“Dat gaat prima, zolang je netwerk in orde is. De lijnen met de 10 teams zijn kort, vooral door whatsappgroepen voor de media. Daarnaast beschik ik al enkele jaren over een officiële FIA-jaaraccreditatie. Daarmee heb je automatisch toegang tot elke grand prix en kun je ook vanuit Nederland veel informatie tot je nemen. Denk aan het digitaal bijwonen van persconferenties en een portal met rondetijden, de weersomstandigheden etc.
Natuurlijk verschijnt er veel troep op internet, vooral op social media en clickbaitsites, maar daar prik je als insider snel genoeg doorheen. Er komt wel steeds meer fake-nieuws, maar dat beperkt zich niet tot de F1 en zie je ook bij mondiale geopolitieke kwesties. Kwestie van goed opletten dus. Plus weten wie betrouwbaar is en wie niet. Dat geldt voor persvoorlichters, maar ook voor journalisten. Bij de één weet je: korreltje zout. Bij de ander weet je: het deugt.”
Titel: De Ideale Lijn
Auteur: Louis Dekker
Uitgeverij: Volt
Prijs: € 22,99
Publicatiedatum: 23-04-2025