Nieuws

EVENEMENT > TERUGBLIK HOCKEY PARIJS2024

Perschef Selier na Parijs: ‘Duco heeft iets speciaals. Dat moeten we koesteren’

Perschef David Selier had met twee gouden olympische hockeyteams een druk schema met het bedienen van alle media. Op verzoek van Hockey.nl keek hij recent in de serie ‘De impact van goud’ terug op de periode waarin hij namens NOC*NSF beide hockeyteams publicitair begeleidde.

Vooral de ‘explosie aan media-aandacht voor hockey op 9 en 10 augustus 2024, de dagen na de gewonnen olympische finales’, staat in de eerste aflevering centraal.

‘Alle media wilden vooral Pirmin hebben’, wijst Selier op keeper Pirmin Blaak, die in de finale tegen Duitsland drie shoot-outs onschadelijk  maakte. Dat leidde tot de eerste olympische titel voor de hockeymannen in 24 jaar. ‘Voor de media was dat natuurlijk een prachtig verhaal. Gelukkig was Pirmin bereid om zoveel mogelijk pers te woord te staan. Hij snapt het belang daarvan. Hij deed het ook heel goed. Als sport wil je zoveel mogelijk zichtbaar zijn in de media. Met Pirmin, maar ook met Thierry Brinkman en met Jeroen Delmée is dat heel goed gelukt.’

David Selier, woordvoerder Nederlandse olympische hockeyteams. (Foto LinkedIn)

Blaak kreeg volgens Hockey.nl “de eerste 24 uur na het winnen van het olympisch goud de ene na de andere microfoon onder zijn neus. Hij was te gast in NOS Studio Parijs, het programma dat werd gepresenteerd door Dione de Graaff. Hij zat aan tafel bij Humberto à Paris. Hij was te horen op NPO Radio 1. En hij was te zien in de MedailleTaxi, een video-interview op de sociale media van TeamNL. Om nog maar te zwijgen over het leger aan verslaggevers dat hij direct na de finale al te woord stond in de mixed zone van Stade Yves-du-Manoir. Verslaggevers van het AD, de Telegraaf, Trouw, de Volkskrant, Nu.nl, het ANP, Sportnieuws.nl en talloze andere nationale en internationale media”.

Selier zegt zich de ochtend na de mannenfinale nog goed te herinneren. ‘Mijn telefoon stond roodgloeiend. Ik kreeg tientallen telefoontjes en appjes van belangrijke Nederlandse sportmedia. De avond van de finale werden de mannen direct gehuldigd in het Team NL-huis, waardoor er voor de media niet veel mogelijk was. De dag daarna konden ze gelukkig alsnog aanschuiven, bij Humberto à Paris, NOS Studio Parijs en NOS RadiOlympia.’

Na de vrouwenfinale was het niet anders en kwam Yibbi Jansen na de gewonnen finale via NOS Sport rechtstreeks honderdduizenden Nederlandse huiskamers binnen.

 Volgens Selier hebben ‘meerdere hockeyers voor het grote publiek een gezicht gekregen. ‘Pirmin Blaak is daar natuurlijk een goed voorbeeld van. Dat geldt ook voor Yibbi Jansen. Zeker door de grote hoeveelheid doelpunten die ze in Parijs heeft gemaakt, waaronder haar belangrijke gelijkmaker in de finale tegen China. Veel Nederlandse sportliefhebbers, ook niet-hockeyers, weten sindsdien wie zij zijn. Dat is de kracht van de Olympische Spelen.’

Het incident rondom Duco Telgenkamp en de Duitse keeper Jean-Paul Danneberg heeft volgens Selier eveneens iets opgeleverd. Telgenkamp heeft daardoor voor het publiek een gezicht gekregen. ‘Duco is een iconische sporter aan het worden. In eerste instantie door wat hij presteert. Hij maakte bijvoorbeeld de winnende shoot-out. Maar daarnaast óók omdat hij staat voor wat hij zegt en doet. Daar kun je het mee eens zijn, of niet. Maar het valt wel op. Duco heeft daardoor iets speciaals dat sommige andere spelers minder hebben. Dat moeten we wat mij betreft koesteren.’

https://hockey.nl/nieuws/oranje/de-impact-van-goud-media-smeekten-bijna-om-spelers-van-oranje/