Nieuws

Memoires van sportmarketeer Ron Mulder te boek gesteld

Deze maand is het langverwachte boek van voormalig sportmarketeer Ron Mulder verschenen. Het boek ‘Marketing in sport’ werd in een klein gezelschap van enkele schaatskampioenen (Yvonne van Gennip en Marianne Timmer) en schaatscoaches (Jeroen Otter en Wilf O'Reilly) gepresenteerd. 

Auteur Ron Mulder met de drievoudig Olympisch kampioenen Yvonne van Gennip en Marianne Timmer en de schaatscoaches Wilf O'Reilly en Jeroen Otter.

Mulder, voormalig manager van onder anderen Hein Vergeer, Sven Kramer en Ireen Wüst, beschrijft in zijn boek de moeizame ontwikkeling van de sportmarketing en de schoorvoetende acceptatie door de media van begrippen als ‘free publicity’ en sponsoring.  

Dit voorjaar verscheen al een biografie over een andere markante sportmarketeer, Frank van den Wall Bake. 

Beiden claimen grondlegger te zijn van het begrip ‘Holland House’, het verzamelpunt voor de Nederlandse fans tijdens Olympische Spelen. Van den Wall Bake legt die claim op het Holland House in Barcelona (1992), Mulder zegt al tijdens de Winterspelen in Calgary (1988) een dergelijk ontmoetingspunt te hebben ingericht in samenwerking met KLM, Aegon en Philips. 

Neemt niet weg dat Mulder in een zestigjarige loopbaan in de sportmarketing vrijwel alle belangrijke ontwikkelingen op sponsorgebied heeft doorgemaakt. Zo was hij namens Amstel ooit betrokken bij de bordreclame boven de in- en uitgangen van het Olympisch Stadion, waardoor de naam van het biermerk tijdens het WK wielrennen (zonder bordreclame) toch veelvuldig in beeld kwam. Het begrip ‘sluikreclame’ was geboren. In die jaren probeerde de commercie steeds meer grip te krijgen op de commercie door middel van de zogenoemde ‘free publicity’, een manier om bij de miljoenen tv-kijkers de huiskamer binnen te komen zonder ervoor te betalen.

In zijn boek gaat de Hagenaar uitgebreid in op de vele geitenpaadjes die werden bewandeld door bedrijven om allerlei regelgeving te omzeilen, zoals bijvoorbeeld de Ennia Challenge, een destijds razend populair kunstschaatsevenement in Den Haag. Ennia, een voorloper van het latere fusiebedrijf Aegon, kon op die manier goed scoren in de publiciteit. Dat vormde ook de opmaat voor de langdurige verbintenis tussen Aegon en de KNSB in het schaatsen, volgens kenners van sportmarketing een van de succesvolste – zo niet hét succesvolste – voorbeeld(en) van sportmarketing. 

In het boek ook aandacht voor de wijze waarop Yvonne van Gennip ooit de toenmalige kroonprins Willem-Alexander wist te verleiden om deel te nemen aan het IJsgala in Thialf en de wijze waarop Mulder de crisis wist te beheersen tussen Sven Kramer en coach Gerard Kemkers na het verloren goud op de 10 kilometer in Vancouver. 

Ron Mulder (links) bij de presentatie van de Ennia Challenge Cup in 1976, de voorloper van de later stevige verbintenis tussen het schaatsen en Aegon, de nummer 1 sponsorcase van Nederland. Uiterst rechts de onlangs overleden Joan Haanappel.

Dit schreef Mulder op Facebook zelf over de presentatie: “Gisteren met mijn vrienden en vriendinnen mijn boek gelanceerd. 60 jaar sportmarketing met een ander zicht op sponsorzaken in het verleden. En vol nieuwtjes en wetenswaardigheden. Voor iedereen die geïnteresseerd is in sport en commercie. Vol foto's, full colour op A4 formaat gedrukt met 165 pagina's voor 29,50 excl. verzendkosten. Stuur een email naar ron@sportapps.nl bij interesse. 1e druk en 2e druk al vrijwel uitverkocht. 3e druk in voorbereiding.”