IN DE SPO(®)TLIGHT

Neal Petersen, oprichter/eigenaar FC Afkicken

 

Grossier in podcasts 

FC Afkicken afficheert zich als ‘Hét ‘voetbalkanaal van Nederland’. Internet live-shows, gevuld met praten over voetbal, vormden de start in 2015. Intussen zijn daar ook diverse podcasts. Een verdere uitbreiding en ontwikkeling van de huidige podcasts komt er in 2022 aan, kondigt oprichter/eigenaar Neal Petersen aan.

Wat is de kracht van al die podcasts, Neal?
,,In 2017 lanceerden wij samen met Kein Geloel, een Feyenoord-podcast, de eerste podcast over voetbal überhaupt in Nederland. Nu maken we alleen al over Ajax drie podcasts per week. We brengen ook podcasts over vechtsporten, die zijn heel populair, over PSV, keepers en volleybal. En natuurlijk de Cor Potcast, de eerste podcast gehost door drie profvoetballers, van wie alleen Bart Vriends nog meedoet. We hebben nu twaalf verschillende merken. De kracht zit hem in de passie waarmee wij ze maken.”

Neal Petersen, rechts tijdens een opname van FC Afkicken.

Passie, leg eens uit?
,,Een voorbeeld, ik moet zelf geen podcast over PSV willen maken. Dat laten we doen door mensen met intrinsieke liefde voor de club, die daar helemaal gek van zijn. Aan onze Peesjeveepodcast werken naast een supporter als Mascha Prins ook de verslaggevers Rik Elfrink van het ED en Guus Peters van de Volkskrant mee. Zij weten meer dan de gemiddelde supporter en praten daar met heel veel passie over.”

Hoe goed beluisterd worden de podcasts?
,,Gemiddeld wordt 92 procent afgeluisterd, dat is bijzonder. De FC Afkicken Daily is de beste beluisterde dagelijkse voetbalpodcast, telkens een half uurtje over het voetbalnieuws van de dag. Maar bij de Cor Potcast worden ook podcasts gemaakt van wel anderhalf uur, onder meer met Daley Blind. Die worden dan ook echt goed beluisterd. Het hangt dus echt af van de content.” 

Op welk moment van de dag wordt er ingeschakeld?
,,In het woon-werkverkeer scoren we goed, ook tijdens het sporten, maar je hebt ook veel mensen die tijdens het werk luisteren, als het tenminste niet te veel afleidt.”

Met hoeveel mensen werken jullie hieraan?
,,Het doel is om in 2022 vijftien fulltimers in dienst te hebben. Op dit moment zijn er tien. Daarnaast werken er nog zo’n 15 tot 20 freelancers voor ons. Met het miljoenenpubliek dat wij maandelijks bereiken mag je ons dus ook gerust het online voetbalkanaal van Nederland noemen.”