Nieuws

6000 geaccrediteerde journalisten bij Super Bowl

Meer dan 6000 journalisten en fotografen uit 26 landen waren geaccrediteerd voor de Super Bowl van afgelopen zondag in Las Vegas, meldt persbureau AP.

Hert duel tussen de Kansas City Chiefs en de San Francisco 49ers, gewonnen door de Chiefs, werd uitgezonden door host broadcaster NBC. De omroep, die voor de rechten circa 950 miljoen dollar per jaar betaalt, zette voor de beeldregistratie 500 medewerkers in. Daarvoor werden 106 camera’s gebruikt en was 805 kilometer aan kabel nodig.

Travis Kelce wordt omringd door media na het winnen van de Super Bowl op 11 februari 2024. (Foto: ANP/ Jeff Speer IconSMI)

De Super Bowl kent als grootste eendaagse sportevenement allen maar superlatieven. Zo kostte een commercial van 30 seconden 7 miljoen dollar. Meer dan 50 adverteerders hadden geen enkele terughoudendheid om dat bedrag op tafel te leggen, voornamelijk rondom de halftimeshow.

Kaartjes kostten gemiddeld 8600 dollar.

De Amerikaanse Kamer van Koophandel heeft berekend dat de naar schatting 150.000 extra bezoekers aan Las Vegas ruwweg 215 miljoen dollar hebben uitgeven aan eten en drinken, hotelkamers, Super Bowl-merchandise en andere artikelen. In 2023 werd door 50 miljoen Amerikanen voor 16 miljard dollar ingezet op diverse weddenschappen rondom de Super Bowl. De verwachting is dat het aantal sportweddenschappen zowel qua bedragen als qua aantal spelers verder zal zijn gestegen.

Grote winnaars zijn daarnaast de maaltijdbezorgers: er zijn zondag pakweg door 48 miljoen Amerikanen maaltijden besteld, waaronder 12,5 miljoen pizza's.