IN DE SPO(®)TLIGHT

TWAN BOVÉE, SPORTNIEUWS.NL

‘Sportnieuws.nl gaat vol inzetten op sport- en fanbeleving’

Twan Bovée verliet in november zijn post als chef van AD Sportwereld om het DPG Media-platform Sportnieuws.nl te vernieuwen en naar een hoger niveau te tillen. Zo is hij nu bezig met het opzetten van een nieuwe sportredactie. Zijn kennis van de digitale sport- en mediawereld, opgedaan bij De Telegraaf en AD, komt hem daarbij goed van pas. Het vernieuwde Sportnieuws.nl wordt medio januari gelanceerd.

Je verruilt een vooraanstaande baan als chef van een van de leidende mediamerken/-titels in Nederland voor een platform dat we nauwelijks kennen. Waarom?

Bovée: “Status vind ik voor mezelf niet belangrijk. Het draait bij mij vooral om intrinsieke motivatie en passie voor mijn werk. Natuurlijk verruil ik niet zomaar een leidinggevende positie binnen AD Sportwereld voor Sportnieuws.nl in de oude vorm. Bij De Telegraaf en AD heb ik altijd in de Champions League van de sportjournalistiek gewerkt. Maar met de juiste mensen kunnen we straks met Sportnieuws.nl vriend en vijand verrassen door in 2026 de wereldbeker voor clubteams te winnen. Naar die stip aan de horizon toewerken, is een geweldige uitdaging. Met vrienden wilden we vroeger eigenlijk altijd een eigen sportmerk opzetten. Met Sportnieuws.nl komt daarmee nu misschien ook wel een beetje een jongensdroom uit, maar dan ook nog eens met de kracht van DPG Media. Daarnaast biedt de opgerichte joint venture met de ambitieuze Ringier Sports Media Group veel nieuwe mogelijkheden. We gaan alle kennis binnen onze merken, zoals Livescore, A Bola en Sportal.bg, met elkaar delen. Daarnaast krijgen we de voordelen van Sportal365, een cms dat met experts speciaal voor de sportmarkt is gebouwd. Dat moet wel tot iets moois leiden. Ik zeg altijd; leef je droom.”

Twan Bovée

Wat zijn de plannen met Sportnieuws.nl, aangezien er al veel mediamerken en titels zijn die zich op sport richten?

Bovée: “Allereerst zijn we nu een volwaardige sportredactie aan het opbouwen. Daarnaast zijn we volop bezig met de migratie van ons nieuwe digitale platform, waarbij we medio januari met een compleet nieuwe look & feel en ook een vernieuwde inhoudelijke koers komen. We gaan vol inzetten op de sport- en fanbeleving, op én buiten het veld. Daarbij komt de focus op live urgentie te liggen. In Nederland bestaat in het medialandschap eigenlijk nog geen onafhankelijke titel die zich puur en alleen met sport bezig houdt. De grote spelers hebben allemaal een merk als AD, De Telegraaf of Nu.nl als stuwende kracht in bereik. Daarnaast heb je spelers als Voetbalzone.nl, Wielerflits.nl en Formule1.nl, waarbij puur op één specifieke sport wordt ingezet. Wij willen dé plek worden waar je als sportliefhebber op een toegankelijke manier kunt ronddwalen en telkens weer wordt verrast. Wij spreken daarbij de taal van onze doelgroep. We komen ook met een live matchcenter (beginnen met voetbal, Formule 1 en tennis), gaan in een later stadium eigen videoprogramma’s maken en hopen de twee werelden van sport en entertainment op een kwalitatieve manier met elkaar te laten versmelten. Sport is immers vooral ook entertainment, natuurlijk even los gezien van de harde nieuwsdossiers. We willen onze bezoekers informeren, inspireren en entertainen. Over een tijdje is Sportnieuws.nl er altijd en overal.”

We zien op diverse platformen advertenties voor nieuw personeel. Is het de bedoeling grote namen aan te trekken of richt Sportnieuws.nl zich op eigen kweek?

Bovée: “We richten ons vooral op journalistiek talent. In de nabije toekomst willen we met eigen verfrissende gezichten een nieuw geluid laten horen in de sportjournalistiek. Ook een influencer in de sportwereld kan het nieuws of een gebeurtenis duiden, daar hoef je in deze tijd geen traditionele columnist meer voor te zijn. Zolang je maar wel kennis van zaken hebt. Wij zullen daarbij vol inzetten in het zelf verder opleiden van nieuw talent. Al sluiten we onze ogen natuurlijk niet voor ervaren verslaggevers met een groot netwerk. Iedereen mag zich melden. Vooralsnog zijn we volop aan het bouwen aan een mooi team van bureauredacteuren, verslaggevers en videomakers.”

Is er ruimte voor kleine sporten op Sportnieuws.nl of is het vizier gericht op de grote sporten en de grote namen?

Bovée: “Er is zeker ruimte voor de kleine sporten, maar de eerste focus ligt bij de grote clubs en namen binnen het voetbal, Formule 1 met natuurlijk Max Verstappen, onze helden en antihelden binnen de algemene sporten en de grote sportevenementen, zoals een Olympische Spelen. Daarbij zullen we vooral op live urgentie inzetten en op het verhaal achter de sporter. Wij moeten het urgente sportplatform zijn, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd. Verder zien wij veel mogelijkheden binnen darts en vechtsport. Binnen onze doelgroep is er een grote behoefte aan nieuws en verhalen over de hoofdrolspelers en grote evenementen binnen deze niche sporten. Daarnaast is het streven om bijzondere verhalen binnen de kleinere sporten op te pakken en volgen we daarbinnen de EK’s en WK’s.”

We hebben de laatste jaren een stormachtige digitale ontwikkeling gezien in het sportnieuws, met veel dwarsverbanden tussen socialemediakanalen en platformen, data, video, podcasts enz. Kun je schetsen wat ons nog te wachten staat en waar staat Sportnieuws.nl over drie jaar?

Bovée: “Over drie jaar hopen we met Sportnieuws.nl op basis van kwaliteit, impact en bereik het nummer 1 digitale sportplatform van Nederland te zijn. Bepalend in live sport- en fanbeleving, met een mix van nieuws, opmerkelijke momenten, reacties, gebeurtenissen in en rondom het stadion, duiding van onze eigen experts, statistieken, (realtime) interactie met onze doelgroep, onderscheidende video’s (en podcast), gamification en gepersonaliseerde content. Met Sportnieuws.nl willen we mede het sportgesprek bij de koffieautomaat bepalen, op hard nieuwsgebied, in de hoek van luchtige (entertainment) berichten en met de persoonlijke verhalen van én achter onze topsporters. We zullen veel meer inspelen op de publieksbehoeften, waarbij we ook volop zullen inzetten op gepersonaliseerde content. Het klinkt allemaal cliché, maar de lezer, kijker en luisteraar staan toch echt centraal. Verder zal Artificial Intelligence een steeds belangrijkere rol vervullen in het optimaliseren van content. Daar hopen wij met Sportnieuws.nl een voorloper in te zijn. In deze snel veranderende wereld is het wel onze taak om iedereen van de juiste informatie te blijven voorzien.”